Precizari cu privire la proiectul de HG pentru reavizarea complexului sportiv din Craiova

PRECIZARI CU PRIVIRE LA REAVIZARE INDICATORILOR TEHNICO-ECONOMICI PENTRU OBIECTIVUL DE INVESTIŢII "COMPLEX SPORTIV CRAIOVA - STADION DE FOTBAL"
 
Cu privire la articolele de presă apărute în ultima perioadă privind reavizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții "COMPLEX SPORTIV CRAIOVA - STADION DE FOTBAL", facem următoarele precizări:
 
În conformitate cu prevederile legale avizarea indicatorilor tehnico-economici s-a realizat avand la baza un studiu de fezabilitate realizat în conformitate cu prevederile HG 28/2008 pe baza unor studii preliminare realizate anterior demolării construcției existente. Precizăm faptul că demolarea vechiului stadion nu se putea realiza decât dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai noii investiții, legea sportului precizând că nu se poate demola o baza sportivă decât dupa ce se face dovada construirii unei baze similare.
 
În urma contractarii serviciilor de proiectare și execuție în anul 2015, prin finalizarea unei proceduri de achiziție publică, în conformitate cu prevederile caietului de sarcini, asocierea declarată câștigătoare avea în sarcină realizarea unui proiect tehnic care să respecte cerințele UEFA EURO 2020 precum și legislația și normativele nationale în domeniul construcțiilor. Acest proiect tehnic a fost realizat în baza contractului de proiectare și execuție, după demolarea stadionului existent. În realizarea proiectului tehnic s-a ținut cont de concluziile rezultate din studiile obligatorii ce trebuiau efectuate și care nu aveau cum să fie realizate la nivelul studiului de fezabilitate și anume:
  • studiu geotehnic de detaliu (studiul geotehnic la fază de SF a fost realizat în anul 2014, înainte de demolarea vechiului stadion)
  • studiu de însorire
  • studiu de vânt
  • scenariu de foc (care trebuie avizat de ISU), acesta fiind necesar in vederea obținerii autorizației de construcție.
 
  1. Aspect semnalat: Regimul de înălţime de la Parter + mezanin + 4 etaje transformat în Parter + 6 etaje. 
    1. În urma realizării studiului de vânt s-a constat că rezistența structurii proiectate inițial nu îndeplinește criteriile de stabilitate pentru înalțimea inițială de 60m. Astfel a rezultat reducerea inaltimii structurii acoperisului până la 50,14 m
    2. Practic, în urma modificărilor, mezaninul a devenit un etaj de sine stătător, iar etajul suplimentar la care se face referire reprezintă în fapt platforma pe care sunt amplasate studiourile de filmare, introduse ulterior de cerințele UEFA.
    3. De asemenea o inaltime mai mica a acoperisului asigura o insorire mai buna a gazonului, iar o copertina mai putin inalta confera si o mai buna protectie la intemperii la nivelul spectatorilor din tribuna.
    4. Modificarea înălțimii s-a realizat pastrand forma exterioara a invelitorii stadionului.
  2. Aspect semnalat: Asigurarea vizibilităţii la nivelul studiourilor TV outdoor, conform UEFA Euro2020
    1. In studiul inițial au fost prevăzute doar 2 studiouri de filmare outdoor, în urma cerințelor pentru omologare UEFA a fost suplimentat numărul acestora la 4 pentru asigurarea dublei transmisiuni. Poziționarea acestora la o înălțime prevăzută de normele specifice media, a determinat apariția celui de-al șaselea nivel conform proiectului, nivel care reprezintă în fapt o structură ușoară de tip platforma necesară echipamentelor specifice de filmare si studiou tv, nu un etaj propriu-zis.
  3. Aspect semnalat: Inelul perimetral, a cărui lăţime a fost calculată conform cu suma fluxurilor de evacuare de pe sectoare, pentru tribune şi peluze, marind suprafata construita a stadionului cu aproximativ 7.000 mp
    1. La solicitarea ISU, pentru rezolvarea problemelor de acces si evacuare a publicului s-a introdus inelul perimetral, inel perimetral a carui latime a fost calculata conform cu suma fluxurilor de evacuare de pe sectoare, pentru tribune si peluze.
    2. Astfel mezaninul din versiunea initiala s-a transformat intr-un nivel normal, care coincide si cu nivelul de acces al publicului in stadion. In plus, inelul perimetral, in afara competitiilor sportive, poate fi utilizat ca o esplanada apartinand spatiului public, in continuarea amenajarii exterioare dintre B-dul Stirbei Voda si Stadion.
  4. Aspect semnalat: „s-a constatat faptul ca panza freatica este ridicata si a fost necesara marirea adancimii de fundare precum si cresterea numarului de piloti forati fata de varianta din studiul de fezabilitate realizat in anul 2014“. 
    1. În urma derulării lucrărilor la infrastructura stadionului s-a constat că terenul de fundare nu îndeplinește condițiile de stabilitate necesare pentru structura ce urma a fi realizată, fapt care a condus la necesitatea întocmirii unui studiu geotehnic de detaliu la faza de proiect tehnic, lucru care a determinat modificarea soluției de fundare prin mărirea adâncimii de fundare și suplimentarea numărului de piloți
    2. Acest lucru nu se putea cunoaște din documentele avute in vedere la aprobarea inițială a indicatorilor tehnico-economici, deoarece, conform legii, au avut la baza doar un studiu geotehnic preliminar realizat anterior demolării stadionului vechi
  5. Aspect semnalat: „A fost realizat un studiu de vânt în tunel aerodinamic“, „structura de rezistenţă a fost evaluată cu date exacte datorate vântului“, „elementele prefabricate au fost reconsiderate ca poziţii şi dimensiuni“, „datorită eforturilor axiale cât şi momentelor de torsiune mari din elementele prefabricate şi a masivităţii acestora a fost necesar a se opta pentru conectarea grinzilor de gradenă cu piese specializate pentru aceste tipuri şi magnitudini ale eforturilor“, „reamplasarea şi redimensionarea elementelor de beton monolit cât şi reamplasarea şi redimensionarea contravântuirilor metalice de la nivelul structurii de rezistenţă“.
    1. Studiul de vânt nu a fost realizat decât după demolarea stadionului existent, la momentul realizării studiului de fezabilitate nu exista realizat un studiu de vânt, acesta nefiind necesar decât pentru elaborarea proiectului tehnic cu detalii de execuție
    2. Aceste modificări nu puteau fi cunoscute în lipsa existenței unui asemenea studiu de vânt care nu putea fi făcut la faza de studiu de fezabilitate
Așadar, fiecare dintre modificările aduse proiectului și prezentate parte din ele mai sus, au fost aprobate, în conformitate cu prevederile legale, la nivelul CNI și ulterior la nivelul MDRAPFE la momentul identificării. Emiterea la acest moment al hotărârii de guvern de reavizare a indicatorilor tehnico-economici survine ca act final de avizare a tuturor modificărilor efectuate pe parcurs, dat fiind faptul că în acest moment este puțin probabilă apariția unor noi modifcări care să conducă la necesitatea unei noi avizări.
 
De menționat faptul că deși suprafața construită a obiectivului de investiții a fost mărită de la varianta aprobată în urma studiului de fezabilitate în anul 2014, și anume de la 41.608 mp la 54.159 mp, valoarea avizată a obiectivului de investiții se încadrează în valoarea avizată inițial, ba mai mult, a fost diminuată de la 241.635 mii lei la 239.979 mii lei neafectând suplimentar bugetul de stat.
 
Astfel, reiterăm ideea că actul normativ care prevede reavizarea obiectivului de investiții nu se referă la lucrări care vor fi executate, ci la lucrări aprobate deja conform prevederilor legale, la nivelul CNI respectiv MDRAP, astfel încât obiectivul de investiții avizat inițial în anul 2014, în baza unui studiu de fezabilitate (care ilustrează un concept nu date specifice adaptate terenului și realității din teren) să corespundă și să îndeplinească toate normativele în vigoare la această dată și care să perimită omologarea.
 
Toate aceste optimizări se fac cu încadrarea în valoarea inițială aprobată, ba chiar cu diminuarea acesteia. Menționăm că acest obiectiv urmează a fi recepționat în acest an, fiind finalizat în doar 2 ani de zile, în ciuda impedimentelor de ordin tehnic întâmpinate pe parcursul execuției lucrărilor.